frenky.sk

https://www.frenky.sk/clanok/1346/jesus_christ_superstar__presovske_divadlo_nan_muselo_dozriet.html

Jesus Christ Superstar – prešovské divadlo naň muselo dozrieť

Licenciu majú len na rok, pre plné hľadisko hrať nemôžu.

Jesus Christ Superstar v DJZ
Jesus Christ Superstar v DJZ
Jeden z najslávnejších muzikálov všetkých čias uviedlo Divadlo Jonáša Záborského v Prešove. Výpravná svetoznáma rocková opera Jesus Christ Superstar by sa mala v prešovskom divadle uvádzať rok, jej premiéru takmer ohrozila súčasná pandemická situácia.

Skladateľ Andrew Lloyd Webber a libretista a textár Tim Rice napísali Jesus Christ Superstar pred polstoročním (javisková premiéra bola v roku 1971). Netradične spracovaný pohľad (hlavne cez optiku Ježišovej „dvojky“ Judáša Iškariotského) na posledných sedem dní Ježiša Krista nezostarol do dnešných dní a stále sa hráva. V našich končinách muzikál presávilo najmä filmové spracovanie, platňa s Ianom Gillanom a výborná česká verzia z 90. rokov s Bártom, Střihavkom, Basikovou a ďalšími, ktorá odštartovala dodnes trvajúci muzikálový boom.

Na Slovensku spravil tento muzikál (s textami Jána SňŠtrassera) Ján Ďurovčík, kapelu mu k nemu postavil Ivan Tásler. A teraz si naň trúflo prešovské divadlo.

„Jasné, že to muselo dozrieť, “ povedal riaditeľ DJZ Ján Hanzo. „Nie som bežec na krátke trate. Za mojej éry sa začalo divadlo nanovo kreovať, “ načrtol genézu DJZ, do ktorého sa vďaka najnovšiemu muzikálu vrátil plnohodnotný orchester.
Svetoznámemu muzikálu predchádzali pôvodné muzikály, ktoré mali široký divácky záber. Niekoľkokrát siahli aj po svetovej klasike, ale po menších produkciách.

„Mali sme Pokrvných bratov, Sugar, Kabaret. Bol čas prísť so svetovou produkciou do veľkej sály. Dozreli sme. Dozreli aj naši činoherci, ktorí musia spievať s orchestrom, “ konštatoval riaditeľ.

Jesus Christ Superstar je jeden z najslávnejších a najhranejších muzikálov všetkých čias. „Spracovanie bolo moderné vtedy a je moderné aj dnes, “ súhlasil Hanzo. Na získanie licencie musia byť splnené prísne podmienky. Partitúra je vo všetkých častiach rovnaká, spevy takisto, half-playback je zakázaný. Javiskové úpravy už boli voľnejšie.

DJZ pripravilo pre obmedzený počet divákov tri premiéry pre tri alternujúce Márie Magdalény (Ľudmila Dutková. Veronika Husovská, Gabriela Očakjová), naplánované reprízy sú vypredané. Nikto presne ale nevie, ako sa bude odvíjať situácia s koronavírusom. V Prešove sa s premiérou (už raz odloženou) museli poponáhľať a začať hrať aj pre obmedzený počet divákov.

„Licenciu máme na rok, aj preto sme ho museli uviesť čo najskôr. Je na manažéroch v Londýne, či nám predĺžia práva. Verím, že ich presvedčíme svojou kvalitou, “ dodal Hanzo.
„Skúšali sme pol roka, ale zošedivel som za posledné tri týždne, “ opísal svoje pocity o prerušovanom skúšaní režisér a umelecký šéf DJZ Michal Náhlik, ktorí vyzval ľudí, „nech prídu, kým môžu“.

Uvedenie tohto diela je splneným snom pre Veroniku Husovskú i Filipa Lenárta, ktorý si zahral Ježiša.
„Videl som azda všetky verzie, chceli by sme sa k ním priblížiť, “ povedal skromne Filip, ktorý mal vždy blízko k spevu a teraz sa mohol ukázať naplno.

Alternuje ho hosťujúci Tomáš Diro z Košíc. „Je to jedna z najväčších príležitostí, akú herec môže dostať, “ konštatoval s tým že cíti jemne neisto a má trému.

Judáša, podľa mnohých hlavnú rolu muzikála, hrá bez alternácie Peter Krivý. „Je to farebná postava, rozhodne nie čierno-biela. Všetci máme v sebe kus Judáša, “ opísal postavu, na ktorú si najprv netrúfal. Zvlášť preto, že piesne sa nemohli transponovať (posunúť napr. o oktávu nižšie), ani inak upravovať. Iba nadrieť.
„Keď som sa dozvedel, že sa u nás bude robiť Jesus Christ Superstar, tak som sa pýtal: Mišo (Náhlik – pozn. red.), kto to bude hrať? Videl som sa maximálne ako Herodes, nevedel som si predstaviť, že mám byť Judáš...“

V predstavení nie je priestor na činoherný text, iba na spev, čo Krivý zvládol. „Ideme nadoraz, “ priznal.

Július Selčan riadi 12 ľudí v orchestri v oprášenej javiskovej jame i 10 členov v zbore.
„Rocková opera je náročný žáner. V tomto divadle ešte nebola. Andrew Lloyd Webber ju napísal geniálne. Pre mňa je veľký zážitok, že sa môžem zahryznúť do tejto partitúry. Konečne som sa dočkal, že môžem dirigovať orchester. Nemám rád neživú produkciu, ktorej som v poslednom období zažil dosť, “ povedal dirigent.
Umelé zvuky písané pre syntetizátory nahradil za živé nástroje a ako zdôraznil, k tejto práci pristupoval „s pokorou a úctou“.

Spolu s hercami z DJZ sa pod celkové prevedenie podpísala aj tanečná zložka v podaní tanečníkov z PUĽS-u. Jeden z nich, 29-ročný Viliam Mikula, sa podpísal aj pod choreografiu spájajúcu široké spektrum rôznych tanečných techník.
„Potvrdilo sa, že tanečníci z PUĽS-u nie sú len interpretmi štylizovaného ľudového tanca, ale sú veľmi všestranní, “ zdôraznil Mikula a ocenil spoluprácu s Marekom Gadžiovským na špeciálnej akrobatickej príprave.

Pochválil aj Náhlíka: „Pán režisér posúva aj moje limity.“

Limity museli pri tejto produkcii posunúť všetci.
Veľkolepá je aj scéna, ktorú pripravila Anita Szökeová. Kostýmy, štylizované viac súčasne a neformálne, mala na starosti Lenka Kadlečíková.
Úspech diela je zaručený, vďaka jeho zvučnému menu. Otázne je, ako bude možné hrávať pri súčasnej epidemiologickej situácii, Či bude povolená polovičná kapacita (pre DJZ pochopiteľne znamená aj o polovicu menej príjmov) zo 650 miest, alebo či nebudú zakázané akékoľvek verejné produkcie,

Celý herecký ansámbel DJZ verí, že bude môcť ukázať svoje schopnosti v tomto top svetovom diele.

Foto (profi): Vlastimil Slávik a (non-profi) Michal Frank

Link na predstavenie: https://www.djz.sk/repertoar/jesus_christ_superstar.html

 
14.12.2020 | Pridal: Michal Frank | Reportáže | čítané: 4464 krát