dnes je Štvrtok - 28. marec 2024 - Soňa | zajtra Miroslav

frenky.sk - homepage of Michal Frank

 

Drogy a kultúra v slovenských masmédiách VII

(pokračovanie) 6. Bola kauza Müller premyslená reklamná kampaň?


6. 1. Čo hovoria čísla

Richard Müller, jeho spolupracovníci i vydavatelia svorne tvrdili, že v prípade mediálno-drogovej aféry nešlo o premyslenú reklamnú kampaň.
Objavili sa však aj názory, ktoré hovorili opak. Verme teda spevákovi a kauzu Müller za reklamnú kampaň nepovažujme. Ak by však ňou bola, všetky ukazovatele nasvedčujú tomu, že bola nielenže premyslená, ale i úspešná.

Celá „kampaň“ začala koncertom v Zlíne, teda v Českej republike. Müller tam vystúpil so skupinou I. M. T. Smile, ktorej líder Ivan Tásler sa výraznou mierou (skladateľsky i spevácky) podieľal na Müllerovom českom albume.

Richard Müller sa tam údajne vyzliekol a pýtal si pervitín. Zakrátko dal niekoľko rozhovorov pre slovenské médiá (najznámejší z nich pre televíziu Markíza) a zameral sa na český trh. Fotky zo Zlína, na ktorých je nahý Müller s gitarou na krku, obleteli obe republiky bývalej federácie. Krátko na to vyšiel (proti)drogový singel Nahý so skupinou b3, ktorý bol úradne zlikvidovaný. Tak vyšiel český album Richard Müller a hosté, ktorý – ako sme už spomenuli – sa dostal medzi najpredávanejšie albumy v ČR, ale aj v SR. Naviac obmedzil koncertné vystúpenia, čím stúpla cena za ne. Tieto súvislosti by mohli indikovať, že celá kauza bola reklamnou kampaňou.

Pozrime sa na „kampaň“ z pohľadu tlačových médií. Ak porovnáme priestor, ktorý venovali denníky Pravda a SME Müllerovi pred kauzou a v jej čase, vyplynú nám zaujímavé výsledky.

Porovnávali sme – označme to – normálny čas, počas ktorého sa nehovorilo o Müllerovom rozhovore pre Markízu a o súvisiacich okolnostiach a prime-time (hlavný čas) kauzy Müller, ktorý označme ako drugtime (čas drog).

Normálny čas sa pritom udial v čase odovzdávania cien Hudobnej akadémie, takže bol predpoklad, že sa Müller v novinách objaví, naviac v Pravde sa objavila aj správa o Müllerových drogových škandáloch a dokonca sme do normálneho času zarátali aj 6. a 7. marec (rozhovor na Markíze bol 6. marca večer) a drugtime sme začali rátať až od 8. marca.

Výsledky hovoria (napriek tomu) jasnou rečou. V Pravde počas normálneho času (v dňoch 28. 2. až 7. 3.) vychádzal priemerný počet Müllerových fotografií na číslo = 0,25, priemerný počet článkov denne = 1, denný priemer počtu spevákovho mena v titulkoch = 0,25 a priemerný počet centimetrov štvorcových pri článkoch o Müllerovi na jedno číslo = 124. V

Počas drugtime (8. 3. až 18. 3.) bol Müllerov denný priemer v Pravde nasledovný:

- počet foto: 0,3
- počet článkov: 1,6
- počet mena v titulkoch: 1
- počet cm štvorcových: 702 V

Výsledky sú teda jednoznačné. Na porovnanie, o koľko viac sa písalo v Pravde o Müllerovi počas drugtime, sme využili aj cenník inzercie v týchto novinách. V tom čase stal centimeter štvorcový v Pravde 52 Sk. 105

Urobili sme rozdiel priemeru rozsahov článkov, ktoré o Müllerovi vyšli počas drugtime a tých, ktoré vyšli počas normálneho času. Výsledné centimetre štvorcové (ktoré vzišli z rozdielu) sme vynásobili cenou inzercie za jeden centimeter štvorcový. Nebrali sme do úvahy rôzne príplatky (za inzerciu na prvej strane, na redakčnej strane a podobne), či zľavy, ale použili sme štandardnú cenu. Už fakt, že sa Müller preniesol zo strany Kultúra na spravodajské a komentátorské strany o čomsi svedčí...

Výsledok bol taký, že ak by Müller (či jeho vydavateľ) bral spomínanú aféru ako reklamnú kampaň (s tým, že aj negatívna reklama je reklama), počas drugtime by len v Pravde ušetril (na plošnej inzercii) v priemere vyše tridsaťtisíc korún denne. (702 - 124 = 587 x 52 = 30056 Sk / deň). V
Podobne by ušetril aj v SME, aj keď asi o polovicu menej. V denníku sme stál v tom čase centimeter štvorcový inzercie 97 korún, a z výsledkov monitoringu vyplýva ušetrenie za plošnú inzerciu vyše pätnásťtisíc korún denne (251 - 94 = 157 x 97 = 15229 Sk / deň). V

V denníku SME sa počas normálneho času (v dňoch 28. 2. až 7. 3.) bol Müllerov denný priemer:
- počet foto: 0,125
- počet článkov: 0,25
- počet mena v titulkoch: 0
- počet cm 2: 94
Počas drugtime (8. – 18. 3.) bol jeho denný priemer nepomerne vyšší:
- počet foto: 0,22
- počet článkov: 2,1
- počet mena v titulkoch: 1
- počet cm 2: 251 V

Z týchto výsledkov jednoznačne vyplýva, že o Müllerovi sa písalo ďaleko viac v čase drogovo-mediálnej aféry než inokedy, vrátane času udeľovania cien tzv. Grammy. Netreba zabúdať žurnalistické overené pravidlo, že titulok, či fotografia, majú minimálne rovnakú výpovednú lehotu ako samotný článok. A v týchto ukazovateľoch bol v čase drugtime Müller ďaleko úspešnejší (myslené v neutrálnom zmysle slova) než inokedy.

6. 2. Stúpol aj počet článkov o drogách

Počas drugtime stúpol v denníkoch Pravda a SME aj počet článkov, ktoré sa netýkali priamo Richarda Müllera, ani v nich nebol spomenutý, avšak týkali sa súvisiacej drogovej problematiky.

V denníku Pravda sa v normálnom čase objavilo o drogách denne v priemere 0,38 článkov (je v nich započítaný aj materiál týkajúci sa drogových skúseností Richarda Müllera) a denný priemer centimetrov štvorcových v tomto čase bol 50. Počas drugtime bol denný priemer článkov o drogách (iba tých, v ktorých nebola uvedená súvislosť s Müllerom) 90 cm štvorcových a v priemere vyšiel denne jeden takýto článok. V

Rozdiel je badateľný aj pri denníku SME, v ktorom bol počas normálneho času denný priemer článkov o drogách 0, 13 (počet) a 56 (centimetre štvorcové)
Cez drugtime sa počet zvýšil na 0,22 (počet článkov) a 33,33 (centimetre štvorcové), opäť sa tieto príspevky týkali iba drog, nie priamo Müllera. V

(pokračovanie)

Obsah a základné informácie o tejto diplomovej práci Drogy a kultúra v slovenských masmédiách:
http://www.frenky.sk/?c=12&id=131

 
10.7.2002 | Pridal: Michal Frank | Iné | čítané: 18473 krát | Zdieľať |  
Strecha
Michal Frank
Michal Frank facebook

© Copyright 2000 - 2010 Michal Frank
Design & engine by Vádium s.r.o. 2010 | powered by Tesmur:CMS