frenky.sk

https://www.frenky.sk/clanok/79/topvar_pohoda_2000.html

Topvar Pohoda 2000

Pred štyrmi rokmi zorganizoval líder kapely Bez ladu a skladu Michal Kaščák v Trenčíne festival Kráľovská Pohoda. Akcia bola úspešná, na osem vystupujúcich kapiel došlo asi tisícpäťsto divákov. Za štyri roky sa však Pohoda rozrástla do obrovských rozmerov a stal sa z nej najväčší medzinárodný multimediálny festival na Slovensku. V trenčianskom areáli Pod Sokolicami sa tohto roku predstavila asi osemdesiatka interpretov, došlo tam asi pätnásťtisíc ľudí a k dispozícii boli štyri scény - hlavná, rock-stage a dve tanečné sály.

Festival odštartovala česká Laura a její tygři v novej zostave, kde z tej pôvodnej zostal len kapelník Karel Šůcha. Speváčku Lenku Novú nahradili dve nové - jedna blondína a jedna bruneta. Nové skladby Laury, spievané mužskou časťou osadenstva majú viac hip-hopový charakter, piesne spievané vokalistkami sa nesú v typickom „laurovskom“ duchu. Niektoré texty narážajú aj na odchod členov skupiny od svojho kapelníka. Laura a její tygři však divákom ponúkla aj osvedčené hity ako Nebudeme, Žár trvá, Nemůžu bejt spokojenej, či Bezcenná slova. Mnohým ľuďom, ktorí došli neskôr, sa nepozdávalo, že festival otvorila práve táto kapela, keďže ju nestihli a právom na ňu boli zvedaví.
Ostávala im teda Para, Žena z lesoparku, či punková Zóna A, ktorá vie oživiť každý festival. Prvým vrcholom Pohody bolo vystúpenie kapely Mňága a Žďorp, ktorá siahala predovšetkým po osvedčených hitoch z debutovej platne Made in Valmez, ktorá nedávno získala cenu za najlepší český a slovenský album deväťdesiatych rokov. Vo vare ľudia ostali aj počas vystúpenia Polemicu,
ktorý zahral aj tri novinky z chystaného albumu - Komplikovaná, Ja som to vedel a Farebná. Pred rokom mal na Pohode vystúpiť Jaro Filip, ktorý však krátko predtým havaroval a nedošiel. Nedávno tento všestranný umelec odišiel navždy, keď podľahol infarktu vo veku 51 rokov. Organizátori na Filipa nezabudli a pripravili blok jeho pesničiek, ktoré zaspievali nielen interpreti hrajúci na Pohode, ale napríklad aj Peter Lipa, ktorý na Pohodu došiel iba preto, aby odspieval jednu pieseň v tomto bloku.
Po polhodine venovanej Jarovi Filipovi sa otvorila scéna pre charizmatickú českú speváčku Ivu Bittovú a Američana Vinxa.
Druhý deň najviac spestril Banjo Band Ivana Mládka, ktorý odohral svoje notoricky známe odrhovačky, Jožina z bažin nevynímajúc. Tradične vo forme bol aj trikrát pridávajúci Vidiek s Janom Kuricom, ľudia sa zabávali aj pri vystúpeniach Hexu, či kapely Le payaco. Britskí hostia ISM publikum priveľmi nezaujali, skutočný finiš na hlavnej scény nastal pred vystúpením domácich Bez ladu a skladu a ich nasledovníkov Neuropy. Za oboma kapelami sa skrýva „duša“ celého festivalu Michal Kaščák.
Návštevníci festivalu si okrem poriadnej dávky muziky mohli vychutnať aj adrenalínové športy, pozrieť výstavu fotografií z minuloročnej Pohody, či navštíviť nočné kino, v ktorom sa premietali úspešné klubové tituly, no zároveň slúžilo aj ako provizórna nocľaháreň. Počasie divákom prialo, organizácia festivalu bola zvládnutá, aj keď sa našlo niekoľko nedostatkov, najmä so stanovaním, či hygienou.


Odznelo na Pohode

„Vôbec to neriešim. V kapele je šesť ľudí, každý je obmedzený tým, čo má v hlave alebo v rukách, urobíme piesne, spravíme ich tak, aby sa nám dobre hrali na koncertoch, aby sme z nich mali radosť a všetky tieto 'pindy' okolo nechávame na ostatných.“
Líder kapely Mňága a Žďorp Petr Filala v odpovedi na otázku, či nový album bude rozvíjať nové hudobné metódy, alebo bude skôr návratom k muzike, ktorú Mňága hrala na prvej platni.

„Bez ladu a skladu bola kapela, v ktorej občas ešte hrám a hrával som v nej pomaly pätnásť rokov. Neuropa mala dnes svoj prvý koncert, čiže je to mix starého a nového. Pre mňa je Bez ladu a skladu viac-menej minulosť, pretože nerobíme aktívne nové veci, neskúšame, iba si zahráme raz za rok nejaký výnimočný koncert. Neuropa je kapela, ktorá by mala začať fungovať normálnym životom.“
Michal Kaščák o súvislosti medzi skupinami Bez ladu a skladu a Neuropa.

„Tento koncert bol taký ako celá kariéra Hogo pogo - absolútne nekoordinovaný, bolo to proste perfektné. Ako mi povedal Vlado Šešera, toto bol rock and roll.“
Člen kapely Hogo pogo po vystúpení.

„Kto to napísal? To nie je pravda! Na našom albume je všetko, čo máme radi. Rôznorodý nie je pre to, že by sme sa nevedeli rozhodnúť čo máme hrať, ale preto, že máme radi rôzne štýly a experimenty.“
Reakcia členov Bomfunk MC's na poznámku, že hudobná kritika označila ich album za príliš nerozhodný, akoby nevedeli ku ktorému štýlu sa prikloniť.

„Tam sme vlastne začali. Zistili sme, že sme schopní pred takýmto publikom hrať. Predtým sme hrávali skôr pre strednú generáciu, často sme chodievali na trampské akcie, folkové a countryové festivaly, no zistili sme, že naše pravé publikum je v rockových kluboch a na rockových akciách.“
Ivan Mládek na margo ich úspechu na festivale v Trutnove, vďaka ktorému prerazil Banjo Band na rockové pódiá.

„S Ivanom mi to neprekáža. Poznám ho strašne dlho a jeho druh humoru ma baví. Takže ja sa tomu vždy rád podriadim. Keď budem hrať s niekým iným, vyžadoval by som si zrejme rovnaké podmienky, ale tu nie. Myslím, že Ivan aj na pódiu potrebuje nahrávača a túto funkciu plním ja.“
Člen Banjo Bandu Ivo Pešák pri reakcii na poznámku, či mu neprekáža, že stojí v pozadí Ivana Mládka, najmä keď mu ľudia pri koncertoch aplaudujú, keď ich k tomu Ivan Mládek vyzve.

„Nie, lebo my sme tiež stále začínajúci a dve začínajúce kapely, to by asi nebolo dobré.“
Líder Vidieku Jano Kuric v odpovedi na otázku, či Vidiek nechystá spoluprácu s nejakou začínajúcou kapelou.

„Dereš je znovu v kope. Hrali sme predkapelu Suzi Quatro v Kamennom Mlyne na harleyáckom zraze. V najbližšej dobe chystáme ešte vystúpenia na Extra dávke na bratislavských Vajnoroch, potom hráme na veľkom festivale v Liptovskom Mikuláši, a tak na motorkárskom zraze v Prešove. Presnejšie na Sigorde. Takže frčíme..."
Líder kapely Dereš Vlado Šešera, plniaci na Pohode funkciu šéftechnika, ktorý každý rok ohlasuje comeback svojej kapely.

„Bohužiaľ, odišiel náš veľký priateľ, ktorý nám obrovsky pomohol. Pomohol nám dostať sa do televízií, ale aj iným smerom - muzikálnym. Sme mu za to vďační a je veľká škoda, že nás tak náhle a v takomto veku opustil. Zo dňa na deň. Je to strata, lebo s ním zmizol aj posledný dobrý predstaviteľ slovenskej satiry.“
Martin Štempeľ z kapely Le payaco pred vystúpením venovaným Jarovi Filipovi.

Udialo sa na bočných scénach

V piatok si v piatok prišli na svoje najmä priaznivci punku. Zhliadnuť mohli bratislavskú formáciu Hogo pogo talianskych punkrockerov Twinkles, maďarských Trottel, alebo poľských 'punkáčov' Lysina Lenina. Vrcholom na tejto scéne však bolo polnočné vystúpenie ska kapely Ska-Pra-Šupina.

Hudba z Marsu, hrajúca zmes ska, punku a psychedelie, svojim singlom Klára a Gogo príliš nepresvedčila. Naživo však bola ďaleko lepšia a dokázala dostať sálu rock-stage do varu.

Na prvej tanečnej scéne kraľoval v piatok Will White z Veľkej Británie, inak polovica dua Propellerheads. Prvá tanečná scéna bola počas jeho výstupu natrieskaná, v šialenom rytme, ktorý púšťal White do éteru sály sa tu bláznila asi tisícka fanúšikov. Druhá tanečná scéna patrila hip-hopu. Hoci sa všetci, vrátane známych Trosiek zo Zlatých Moraviec, snažili urobiť kvalitnú konkurenciu prvej scéne, tanečná scéna číslo dva v počte tancujúcich stále zaostávala za jednotkou.

Druhý festivalový deň bol rock-stage predčil ten prvý. Vystúpil tu napríklad Prievan, či Karpatské chrbáty, ktoré odohrali zmes piesní zo všetkých svojich troch albumov a s vokálmi im na pódiu pomáhala speváčka - fanynka.

Rock-stage do posledného miesta naplnili Prešovčania Chiki Liki Tu-a, známi to obľúbenci (nielen) Michala Kaščáka, ktorí sa prezentovali piesňami z oboch vydaných kaziet a tradičnou „uletenou“ pódiovou show.

'Punkáči' si prišli na svoje aj pri koncerte legendárnej punkovo-hardcoreovej kapely Davová psychóza, ktorá hrala s patričným nasadením, predovšetkým zo strany speváka Jana Kassu. Davová psychóza zahrala skladby zo všetkých troch cédečiek a vystúpenie ukončila starou známou hitovkou To som ja. Vo forme bol aj bývalý líder Slobodnej Európy Whisky, ktorý striedal novinky so starými punkovými hitmi. Od svojich punkových čias sa Whisky zmenil už na pohľad, keď pribral možno o päťdesiat kíl, ale spieva s väčším „drajvom“ ako za mladi.

Na rock-stage vystúpila aj dvadsať rokov hrajúca trenčianska alternatívna legenda Chór vážskych muzikantov, ktorej nedávno vyšlo 13-cédečko s kompletnou tvorbou. Iróniou osudu je, že zatiaľ čo na Bez ladu a skladu a Neurópu skandovalo pod hlavným pódiom niekoľkotisíc ľudí, na ich vzory CHVM bola hodinku pred tým rock stage zaplnená len asi spolovice.

Najväčším sobotňajším (či už skôr nedeľňajším) ťahákom tanečných scén boli britskí priekopníci britskí priekopníci acid-jazzového soundu 808 State, ktorí vystúpili na druhej, hip-hopovej scéne. Táto formácia vznikla v roku 1988 v Manchestri, odvtedy vydala sedem platní a spolupracovala s takými interpretmi ako New Order, Björk, MC Tunes, David Bowie, či Soundgarden. Mimochodom, tanečné scény fungovali prakticky nepretržite a hluk sa z nich valil ešte aj v nedeľu dopoludnia.
(júl 2000)

 
23.11.2001 | Pridal: Michal Frank | Reportáže | čítané: 21141 krát