dnes je Utorok - 19. marec 2024 - Jozef | zajtra Víťazoslav, Klaudius

Dve recenzie od A (AMO) po Z (ZNC)

Dvaja z rôzneho cesta, alebo dve recenzie do A po Z. Konkrétne AMO: Original, CD, Universal Music a hip-hop.sk, 2005 a Znouzectnost: Ad astra, CD, Sisyfos Records, 2005. Tu sú:

Original je názov prvotiny jednej z najrešpektovanejších slovenských hip-hopových formácií AMO. Album naozaj originálny je, ak, pravda, berieme do úvahy limity tohto štýlu. Jedno je isté, AMO nie sú na tejto scéne nováčikmi a produkciu albumu si ustriehli. Dovolili si aj nevídaný ťah, že ich dovtedy najväčší hit Bratislava, na album (ktorý má pritom vyše hodiny) nedali.

Hlavným pozitívom debutu AMO je pestrý zvuk. Reperom tiež výdatne vypomohli hostia. Kým Tina je v hip-hopových vodách ako doma, Misha je zdanlivo človekom z druhého brehu. No iba zdanlivo, lebo jej zástoj je na tom albume tým najlepším. Misha predčila aj exotických Mango Molas i hostí zo scény (Miki Mora, Čistychov, Biely...).

Original je dobré CD, ktoré na jednej strane patrí k povinnej výbave hip-hoperov, na druhej má šancu získať si aj širší okruh poslucháčov. Na margo spomínanej spolupráce s Mishou, členovia AMO pre Korzár uviedli: „Ona je fundovaná, čo sa týka práce v štúdiu, veľa koncertuje, takže má svoje odspievané a píše si vlastné texty, čo bol hlavný dôvod, ktorý nás presvedčil, prečo práve Misha. Ďalší z dôvodov bol, že je to r´n´b speváčka a hip-hop a r´n´b sú podobné žánre.“

Čo sa dá albumu vytknúť je nevkusný obal, ale tak to už v tomto žánri býva, s tým kritik asi nič nenarobí.

-

Plzenská Znozectnost (ZNC) je kapela z iného cesta. Hrá už roky rokúce, ale neostáva pri old-schoolových hitoch (Krysař, Hasiči...), a neúnavne produkuje nové skladby. Dvaja členovia základného tria Déma a Caine majú svoje sólovky, tretí člen G´Olda ju nemá. Prečo?

Odpoveď na túto otázku môže dať práve novinka materskej formácie ZNC Ad astra. Déma a Caine sa iste neurazia, ale je to hlavne Goldova platňa. Počnúc vynikajúcim obalom, ktorý navodzuje atmosféru Marsu (o ňom je prvá pieseň), cez väčšinu repertoáru (výnimočne sú na obale uvedení aj autori jednotlivých pesničiek a nie celá kapela) až po celkovú produkciu albumu. Golda udal tón aj po tematickej stránke, preto sa album venuje jeho fantáziám (názvy piesní hovoria za všetko: Mars útočí, Minotaur, Na útěku, Petr a strašidla). Tieto témy tentoraz iba sporadicky prebíjajú Démové dadaistické nápady a spestrením kolekcie je aj jediná pecka, ktorú spravil Caine (patrí k najlepším na albume).

Hoci je tento album predovšetkým Goldova vizitka, a vôbec nie zlá, Znouze je aj tak najsilnejšia tam, kde dochádza ku kooperácii Déma/Golda (napr. Rebelové bez příčiny, či Rajské zahrady). V každom prípade je to zaujímavý album, ktorý z bohatej diskografie kapely síce nevyčnieva, ale spestruje ju.

Keď človek cédečko dopočúva, má z neho dobrý pocit. Aj vďaka záverečnému Goldovému opusu Včera brzo ráno, kde spieva o tom, že nič mu nezabráni, aby bol na Vianoce doma: „A jestli mne cestou patrola chytí / a řekne: Však on u zdi přejde tě smích / Povím: I dezertér má poslední přání - ještě jednou domů o Vánocích.“ Jeho optimizmus nákazlivý. A to je dobre.

(marec 2006)

Reportáž z koncertu ZNC: http://www.frenky.sk/?c=12&id=398

a mikrorecenzie všetkých predošlých albumov: http://www.frenky.sk/?c=12&id=222