Toto je príspevok napísaný pre knihu Martiny Ferencovej Prezentácia v manažmente a marketingu. Možno sa niekomu hodí na citovanie.
Príspevok, ktorý uvádzam tu, vyšiel v 95-stranovej knihe Martiny Ferencovej.
Bibliografický odkaz: FRANK , M. Print verzus internet. In. : FERENCOVÁ, M. , 2013. Prezentácia v manažmente a marketingu. Prešov : Bookman, 2013. s. 82. ISBN:9788089568697
Uverejnil ho aj ukrajinský portál Mediacentr: http://www.mediacentr.info/sk/regions/print-verzus-internet__136141
Print verzus internet
Hudobný priemysel donedávna prekvital. Potom prišla digitálna éra a gigant sa ocitol na kolenách. Paradoxne, čo po rokoch hibernácie prežíva renesanciu, sú vinylové platne. A ako to súvisí s médiami a marketingom?
„Kamenné“ masové médiá dnes zažívajú podobnú éru, akou prešiel pred niekoľkými rokmi hudobný priemysel. Týka sa to plnoformátových televízií, komerčných rozhlasových staníc, ale predovšetkým tlačených médií. Print prežíva krízu. Predaje i náklady tlačených médií klesajú, percipienti sa čoraz viac prikláňajú k elektronickej verzii. Nielen preto, že je bezplatná (hoci už sa hľadajú spôsoby, ako ju spoplatniť, resp. z nej získať nejaký profit –príkladom je projekt Piano vzniknuvší na Slovensku), ale pri dnešnej penetrácii internetu začína byť užívateľsky jednoduchšia. A nie je to ani o tom, že by užívatelia platiť nechceli, ale nemusia.
Spravodajské internetové portály síce prežívajú rozmach, ale ten nie je zďaleka taký masívny, ako by sa mohlo zdať. Do hry vstupuje viacero faktorov. Na jednej strane sa značná časť čitateľskej verejnosti presunula na web, na strane druhej internetový priestor nateraz nedokáže vygenerovať toľko inzercie, aby bol schopný zaplatiť také množstvo ľudských zdrojov, aké využívali médiá v čase konjunktúry (čo má vplyv aj na kvalitu – to je však iná téma). Ďalšia vec je, že napriek viacerým pokusom, lídrami na trhu spravodajských internetových portálov sú hráči, ktorý pôsobili a pôsobia ako vydavatelia tlačených titulov.
V krátkej dobe sa ukázalo, že občianska žurnalistika (blogy, flogy, twitty...) je síce užitočná a prínosná, ale klasickú profesionálnu novinársku prácu nahradiť nedokáže. A do toho všetkého prišla kríza, ktorá zoškrtala veľkým inzerentom peniaze určené na marketing, a tým aj inzerciu v médiách.
Vplyv internetových vydaní rastie. Dnes sa o kľúčovej udalosti skôr dozvedia percipienti z webových portálov, než z televízie, resp. rozhlasu, ako tomu bolo v minulosti. Vydávanie printu je ohrozené. To však neznamená, že v prípade tlače nemôže nastať efekt vinylovej platne. Teda, že sa z nich stane elitný tovar, pričom váha informácie zverejnená v takomto médiu bude neporovnateľne väčšia, aj z hľadiska prezentácie daného subjektu a marketingu, než totožná správa nachádzajúca sa niekde na internete. Tak ako má väčšiu váhu vydaná platňa, než „empétrojka“ zverejnená na hudobnom portáli. Tlačené médiá teda ešte odpísané nie sú. Isté je však to, že ich význam, vplyv, poslanie a účinok budú iné než v minulosti.