frenky.sk

https://www.frenky.sk/clanok/1069/festivaly-fsupo-_263_fest-_drinkin.html

Festivaly: FSUPO, 263 fest, Drinkin

Toto leto bolo bohaté na festivaly. Tu sú tri prešovské reportáže. Festival súčasného umenia Prešov (FSUPO), 263 fest a Drinkin fest.

Toto leto si pripadám, ako by som nebol redaktorom v novinách, ale v nejakom hudobnom časopise.
Niežeby som predtým o hudbe nepísal, zvlášť o lokálnej scéne, ale bola to vždy pre mňa len okrajová činnosť. Nie viac ako desať percent, skôr oveľa menej.
Teraz je to akosi iné. Nie je to tým, žeby bola extra uhorková sezóna v oblasti regionálnej politiky, ani tým, že by sa nič nedialo. Skôr naopak, zvlášť v krimi oblasti toho viac než dosť a samé kruté správy.
No vypálilo to tak, že aj keď nechtiac, stále narazím na niečo interesantné z hudobnej oblasti a nedá mi o tom nenapísať.

Či už to bol koncert tria Komara s Patom Mastelottom (King Crimson), s ktorým sa mi podarilo spraviť profilový rozhovor (viem, je to prudko menšinová záležitosť, ale raz za čas si takýto luxus môžeme v novinách dovoliť), festival súčasného umenia s unikátnymi vystúpeniami jednotlivých protagonistov, alebo ďalšie veci, niet priestoru všetky vymenovať.
Mnohé z nich (príjemne) prekvapili aj mňa, napriek mojej „otrlosti“ a márnej snahe vyhýbať sa hudbe oblúkom.

Celá glosa o pretlaku hudobných aktivít je tu (piano): http://presov.korzar.sme.sk/c/7969882/pretlak-hudobnych-aktivit.html

No a tu sú samotné reportáže z festivalov:

FSUPO

Link: http://presov.korzar.sme.sk/c/7947623/festival-sucasneho-umenia-ponukol-exportne-hudobne-projekty.html

V Prešove ako meste hudby nevzniká iba poprocková muzika, ale aj experimentálne formáty, spájajúce rôzne druhy umenia. Prvý raz sa pod jednou strechou zišli na Festivale súčasného umenia Prešov.

Netradičné hudobné projekty, ale aj filmové či výtvarné umenie, spojil premiérový festival zameraný na súčasné umenie.
Sprevádzali ho ťažkosti. Do Prešova neprišiel zdravotne indisponovaný filmový a hudobný performer Panáčik (Tomáš Moravanský) a celá akcia sa z nádvoria PKO presunula do kina Scala pre hrozbu zlého počasia, ktorá sa však nevyplnila.
Napokon však všetko dobre dopadlo. Namiesto Panáčika otvorila, po úvodnom filme výtvarníka Ľuba Gumana, festival domáca kapela Inside Group.
Svoje jazzrockové skladby okorenili mladí umelci novými zvukmi a bol to parádny štart Festivalu súčasného umenia Prešov. Po ňom prišiel na rad COIMP, multimediálny projekt Dana Špinera.

Počas pôsobivého vystúpenia robili dvaja mladí umelci grafity na stene vedľajšej kotolne, pričom v priamom prenose ich videli v projekcii aj diváci. Veľmi silné vystúpenie.

COIMP je otvorený projekt, minule namiesto sprejerov tvoril naživo dielo umelecký kováč.
Nápad podporil aj vedúci programového oddelenia PKO Jozef Kačala. Umožnil vytvoriť umelecké grafity na pôvodne nevzhľadnej stene kotolne, ktorá tak dostala moderný šat. „Bude to zároveň pamiatka na tento festival, “ podotkol.

Výtvarné umenie zastupovala aj talentovaná, 15-ročná Prešovčanka Tamara Fábryová.
Mladá výtvarníčka maľuje od detstva, absolvovala deväť ročníkov základnej umeleckej školy a práve ide na strednú umeleckú školu. Hráva tiež na gitare. V súčasnosti má aj prvú výstavu minimalistických prác v klube Wave.
„Maľujem počas vystúpení. To, čo vo mne evokujú. Mám v tom voľnú ruku. Je to skôr abstraktné, nedržím sa prísnych línií, nie som obmedzovaná. Čo vidím, cítim, to tam dám. Keďže maľujem v tme, je prekvapivé, keď s tým vyjdem na svetlo, “ povedala Tamara, ktorá svoje „a-štvorky“ robené prírodným uhlíkom a červeným tušom hneď vystavovala.
Priznala, že pri maľovaní vníma muziku a ak by nebola pozvaná ako výtvarníčka, prišla by na festival tak či tak.

„Príde mi to celkom fajn, keď sa tie umenia navzájom prelínajú a dopĺňajú, “ povedal Daniel Špiner, v ktorého hlave skrsla myšlienka tejto akcie.
S nápadom oslovil Stana Čoreja: „Volal som Stanovi. On, že v žiadnom prípade. Potom bol chvíľu ticho a povedal, že dobre, spravme to.“
Hudobníci sa spojili s PKO a podarilo sa spraviť akciu, kde sa na jednom pódiu vystriedali prakticky všetky prešovské progresívne hudobné projekty.
„Išlo o to, že sme hľadali projekty, ktoré nie sú úplne o pesničkách, “ vysvetlil Stano Čorej. Chceli, aby to bolo súčasné a aby boli pokryté rôzne druhy umenia. Podarilo sa.

Jedným z ťahákov Festivalu súčasného umenia Prešov bol prešovsko-taliansky projekt The Blessed Beat, za ktorým stojí gitarista David Kollár.
Trio predviedlo emóciami nabité výnimočné vystúpenie. Ľudia reagovali nadšene, ale u niektorých vyvolali i opačnú emóciu. „Horší hluk som nikdy nepočula, “ sťažovala sa jedna mladá návštevníčka festivalu.
Pri The Blessed Beat zrejme niet strednej cesty. Buď ich ľudia zoberú a milujú, alebo naopak. Prvá skupina prevládla.
Vďaka tejto kapele, ktorej práve vychádza album, mala na festivale nepriame zastúpenie aj literatúra. The Blessed Beat totiž improvizovali na motívy Charlesa Bukowskeho.

Záver festivalu patril autorskému projektu Stana Čoreja Úzka krajina, kde sa na jednom pódiu predstavilo sedem hudobníkov, podporených videoprojekciou.
„Pre nás je to svojím spôsobom relax, lebo ideš na chvíľu preč od svojich hudobných vecí, “ povedal o Úzkej krajine jej tvorca.
Pri prídavku im Peter Janus, obsluhujúci videoprojekciu, pripravil prekvapenie - ohňostroj.
Festival bol plný menšinovej kultúry, avšak sú to také hudobné formáty, ktoré sa dajú vyvážať a fungujú globálne, nielen na Slovensku. Bude mať pokračovanie?
„Berieme to ako nultý ročník, na ktorom sa ukáže, či má zmysel robiť ďalší. Momentálne som taký unavený, že si myslím, že má, “ dodal Dano Špiner.

Čítajte viac: http://presov.korzar.sme.sk/c/7947623/festival-sucasneho-umenia-ponukol-exportne-hudobne-projekty.html#ixzz3lheRjCf4 + fotogaléria

263 fest

Link: http://presov.korzar.sme.sk/c/7966625/amfiteater-v-presove-ozil-program-vsak-museli-skratit.html

Cez víkend sa v prešovskom amfiteátri konal hudobný festival 263fest. Vydarené podujatie znehodnotilo vynútené skrátenie programu.

Na oživenom „amfiku“ sa zišli cez víkend priaznivci menšinových hudobných žánrov. V sobotu hrali na nultom ročníku 263festu prím hardcorové a punkové kapely, väčšinou z Prešova.
Prvý punkovo-metalový blok so zoskupeniami Deformácia, Enemy of Me a Vessel Left the Shipyard pretla Stopa s rockovým revivalom Depeche Mode.
Nasledovali známe domáce mená tejto scény Šarišská nátierka, Saprophyte a Strecha.

Tie už museli svoj program skracovať, hlavne posledne menovaná skupina, keďže mestskí policajti organizátorom hrozili ukončením akcie, ktorá pokračovala aj na druhý deň, keď dostal priestor predovšetkým hip-hop.
Na predsunutom pódiu bol výborný zvuk, ktorý bol stíšený. To neprekážalo, ľudia aspoň prišli bližšie, a vznikla klubová atmosféra. Zvuk ale prekážal susedom z okolia.
Boli sme si overiť hlučnosť na uliciach v okolí a o nadmernom hluku nemohlo byť ani reči.
Navyše sťažnosti na akciu chodili už v čase, keď ešte ani nezačala. Organizátori neriskovali konflikt a festival skrátili.

Čítajte viac: http://presov.korzar.sme.sk/c/7966625/amfiteater-v-presove-ozil-program-vsak-museli-skratit.html#ixzz3lhdae1ec – aj s poznámkou Prešovské kultúrne lazy

Drinkin fest 2015

Link: http://presov.korzar.sme.sk/c/7996976/presovsky-festival-ponukol-nove-mena-do-mody-sa-vracia-blues.html

Po štvrtý raz sa v blízkosti centra mesta uskutočnil „rodinný“ festival prešovských muzikantov. Tentoraz mu dominovali iné mená než obvykle, rock a pop vytlačili blues či mladé dievčenské country.

Wandererove segry, rozbiehajúce tohoročný Drinkin fest v Prešove, predznamenali jeho hudobnú kvalitu.
Kvinteto mladučkých hudobníčok z Prešova a Košíc prišlo s vlastnou tvorbou, ktorá siahala do country a folku, ale pritom mala moderný zvuk.
Hrali s energiou, spievali česky a ak by týmto vystúpením aj festival skončil, stál by za to. No neskončil.

Mladé dievčatá vystriedali o niečo starší páni, ktorí dali dokopy bluesovú partiu Big Cigars.
„S tým prišiel Braňo. Začal cvičiť na ústnu harmoniku a chcel hrať blues. Preto sme do toho išli, “ reagoval gitarista Boris Maťko na otázku, prečo sa dali na tento zemitý blues. Spevák Braňo Jedinák s ním začínal vo dvojici, ale nebolo to ono, tak dali dokopy celú kapelu.
„Mňa fascinoval zvuk harmoniky. Naučil som sa hrať cez internet, čo mi trvalo asi štyri roky. Cvičil som nepretržite a keď som dosiahol istú úroveň, zistil som, že by som to mal posunúť ďalej a nehrať si len doma, “ prezradil frontman Braňo Jedinák.

Ich produkcia mala silný ohlas. Svedčia o tom aj reakcie fanúšikov. „Išiel som do mesta, počul som dobrú hudbu, tak som sa tu zastavil a ostal tu. Neľutujem, “ prezradil fanúšik Pavol Bicák.
Nebol jediný. Aj samotný organizátor Peter Migaš bol unesený: „To je americký sound, ktorý mrazí a na veľkom zvuku je málokedy počuť takúto hudbu.“
Páčilo sa mu aj to, ako starí muzikanti, ktorých prišlo na festival hojne, ocenil mladé Wandererove segry.
„Možno to je cesta, ktorá by mohla fungovať a kade sa môže vyvíjať prešovská scéna, “ dumal.

Dramaturgia Drinkin festu Petrovi Migašovi vyšla. „Najlepší ročník, hudobne určite. Prišlo najviac muzikantov, tešia sa jednak z toho, ako je to zložené, hoci je to trochu náhoda, “ zhodnotil akciu a vysvetlil, prečo „line up“ tohto ročníka vznikol náhodne.
„Gapa prišiel s nápadom, že by v ten dátum chcel urobiť nejaký svoj projekt a vyberal som predkapelu. A keďže som dlhoval Prešovu štvrtý ročník Drinkin festu, tak som sa odvíjal od toho. Už aj vlani som si myslel, že skúsime niečo funkovo-bluesové, ale že to vyjde tak, že spojíme blues, folk a funky, aj s tou gradáciou, je náhoda. A tie náhody sú najlepšie.“

Saxofonista Mário „Gapa“ Garbera sa cítil na festivale ako ryba vo vode.
„Teším sa, že Drinkin fest je tohto roku žánrovo taký, aký je. Môjmu srdcu veľmi blízky. To znamená južanský rok, blues, rhytm and blues, trošku country, dokonca aj reggae kapela. Naozaj sa teším tomu, aký žáner zvolil Peter Migaš tohto roku. Musím povedať, že kvalita kapiel je veľmi vysoká, “ vyhlásil Gapa, ktorý vyzdvihol najmä skupiny Big Cigars a Eleven Hill.
Eleven Hill je už pomerne známe meno, skupinu tvoria známi muzikanti, ale naživo sa predviedla prvý raz. A to aj s dvoma vokalistkami a za podpory publika.
Okrem spomínaných interpretov prišli aj tutovky, Klenoty Eda Klenu a N3O Akustika, vo vnútri klubu hral Gapa s Mečiarom, Špakom, Valanským a Kalfasom a atmosféru podujatia dotvorila výstava mladých výtvarných umelcov.

Čítajte viac: http://presov.korzar.sme.sk/c/7996976/presovsky-festival-ponukol-nove-mena-do-mody-sa-vracia-blues.html#ixzz3lhcfCKmH + fotogaléria: http://pis.sk/clanok/15130/foto-drinkin_fest_15.html

 
14.9.2015 | Pridal: Michal Frank | Reportáže | čítané: 7606 krát