frenky.sk

https://www.frenky.sk/clanok/1299/erik_wittner-_antonio_vivaldi_a_spol-_a_theatrum_musica.html

Erik Wittner, Antonio Vivaldi a spol. a Theatrum musica

Klasickú hudba pretavil do rocku.

Theatrum musica
Theatrum musica
V archíve som našiel jeden zo starších rozhovorov s prešovským muzikantom Erikom Wittnerom. Dak dokopy kapelu Theatrum Musica, s ktorou vydal dva albumy. Prvý je kompiláciou tých najväčších „peciek“ klasickej hudby, autorom druhého je už len jeden skladateľ – Antonio Vivaldi.

Pôvodný rozhovor si môžete prečítať (a podporiť zakúpením online predplatného) tu:
https://presov.korzar.sme.sk/c/8188702/muzikant-erik-wittner-som-nainfikovany-vivaldim.html

Ďalšie články o Theatrum Musica:

https://presov.korzar.sme.sk/c/6800580/klasicku-muziku-odel-do-rockoveho-habu.html
https://presov.korzar.sme.sk/c/7121161/rockeri-vydali-album-s-dielami-klasickych-majstrov.html
https://presov.korzar.sme.sk/c/7222391/hudobnu-jar-uzavrel-rockovy-vivaldi.html
https://pis.sk/clanok/12192/fhe-theatrum_musica.html

A tu už je zmienený rozhovor s Erikom Wittnerom, ktorý hovorí, že je nainfikovaný Vivaldim.

Rocker s láskou ku klasickej hudbe. Erik Wittner mal s bratom roky kapelu Gagas, neskôr sa začal so skupinou Theatrum musica venovať svojej obľúbenej klasike, ktorú odel do rockového hávu. Vydal už dva albumy.

Po úspešnom debute skupiny Theatrum musica nazvanom Touch of Masters pripravil druhé CD so Štyrmi ročnými obdobiami Antonia Vivaldiho. Tento program zahrala skupina Theatrum musica vlani v historickej sále PKO – Čierny orol. Teraz sa do nej vracia, v rámci Prešovskej hudobnej jari ho uviedol 18. mája a pokrstil aj svoje dva albumy. Rozprávali sme sa s jej frontmanom, gitaristom Erikom Wittnerom.

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/8188702/muzikant-erik-wittner-som-nainfikovany-vivaldim.html

Prvé cédečko Touch of Masters bolo poctou velikánom klasickej hudby, na druhom je len Vivaldi, ktorý je vašim obľúbencom ešte z čias Gagasu. Prečo práve Antonio Vivaldi?

„Po debutovom albume Touch of Masters, kde bolo viacero klasických autorov, som sa rozhodol spraviť komplexné dielo ako sa hovorí od A po Z. Som nainfikovaný Vivadim, takže voľba bola takmer jasná. Vivaldi je v podstate otcom sláčikového kvarteta a jeho skladby sa veľmi dobre hrajú a upravujú aj pre gitaru. Niekedy v zime som vzal gitaru, nacvičil si svoje party, v marci sme to dali dokopy s kapelou a v máji minulého roka bola premiéra. No keďže sme boli vo švungu, tak sme to začali po letných koncertoch na jeseň a v zime nahrávať. Celý proces od začiatku cvičenia po nahrávku je asi jeden rok. Na to, že to robíme na amatérskej úrovni a musíme sa aj nejako živiť, celkom dobrý výkon.“

Nad iným skladateľom ste teda ani neuvažovali?

„Štyri ročné obdobia sú majstrovské koncerty a sú zrejme aj najznámejšie. Je to taký dokonalý materiál, že ako hovorím len vziať nástroj a hrať a vytešovať sa ako to krásne ide. Osobne ich hrám bez nôt spamäti a niekedy sa pristihnem, že nesledujem nástroj a ruky, ale hrám automaticky a počúvam.“

Kde vznikala nahrávka?

„Cédečko sme nahrávali v našom štúdiu a mastroval ho Martin Migaš v Umpaxe. Vydané a lisované bolo v Nemecku, tak ako prvé CD.“

Zostava Theatrum musica sa oproti debutu menila.

„Zmenili sme post basovej gitary, hrá s nami Ľubo Cvanciger, ktorý má obrovské hudobné skúsenosti a v klasike je doma. V aktuálnom obsadení je Martin Dudáš – bicie, Tomáš Spišák – klávesy, Martin Tomášik – gitara a Branislav Lelák – husle. Na CD sme mali aj úžasných hostí, ktorým chcem poďakovať. Boli to Marek Paľa -čembalo a klavír, Karolína Hurayová – čelo a Janko Komišák – husle.“

Motív obalu so stromom znázorňujúcim všetky štyri ročné obdobia je podľa obrazu z premiéry programu?

„Áno. Namaľoval ho vtedy prešovský výtvarník Ľuboš Leščák priamo počas vystúpenia na Prešovskej hudobnej jari. Pekný výkon. Na obale je zaujímavý obraz stromu, ktorý zrejme upúta na prvý pohľad.“

Album vyšiel bez nejakej propagácii, ak nerátame vaše koncerty. Prečo ste otáľali s krstom?

„Cédečko sme ani nepokrstili, ale malo veľký úspech v širokom spektre poslucháčov. Dá sa povedať, že Theatrum Musica zasiahlo všetkých od muzikantov po laikov a od mládeže až po najstaršiu generáciu. Dokonca mi jedna pani vravela keď si objednávala nové CD, že jej trojročný vnuk si vynucuje, aby mu pustili Theatrum Musica a potom si pri tom pospevuje a tancuje. Tak tomu hovorím úspech... Vydali sme vlastným nákladom tisíc kusov, čo je v dnešnej dobe trochu risk, ale myslím, že sa nám ich podarí umiestniť na trhu. Veľa ľudí má ešte v aute CD prehrávače a táto hudba je ideálna do auta. Viacero ľudí mi dokonca hovorilo, že si musia dávať pozor , lebo pri počúvaní mimovoľne pridávajú plyn…“

Na záver obligátna otázka, prečo klasika v rockovom prevedení?

„Páči sa mi ako to ide pekne od podlahy a klasická hudba je taký citový a harmonický kolos, že by bolo hriechom si ju neužiť. Pre mňa je spojenie tejto hudby s rockom prostriedok ako priviesť hlavne mladú generáciu k skutočnej hodnote, ktorú hudba má a dať ľuďom možnosť znova objaviť čaro vážnej hudby. Myslím, že po vypočutí Theatrum Musica si mnohí pustia aj originál, hoci len zo zvedavosti. A tam je ta iskrička, ktorá môže zapáliť oheň.“

Tento článok vyšiel v týždenníku Prešovské noviny, č. 19/2016
Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/8188702/muzikant-erik-wittner-som-nainfikovany-vivaldim.html

 
11.4.2020 | Pridal: Michal Frank | Rozhovory | čítané: 3944 krát