Doprava na východe: Parkovanie, vlaky, stratégia i vízie
O čom sme dišputovali v roomke na CBH.
DišpuTALKS
Čo sa povie v roomke na Clubhouse, ostane v roomkena Clubhouse. Ani my naše roomky DišpuTALKS, ktoré máme každý štvrtok o 21:30, nenahrávame.
Prinášam preto aspoň zopár postrehov, ktoré som si poznačil do diára, z výbornej „rúmky“ o doprave na východe s hosťom Tomášom Burgerom, administrátorom FB skupiny Dopravne návrhy PO - https://www.facebook.com/groups/1583265345317980.
Tomáš bol našim hosťom vo štvrtok 11. 3. a hodinová roomka sa nám akosi pretiahla skoro až do polnoci.
O zaujímavých témach sa bavíme každý týždeň, vždy vo štvrtok večer, tak nám dajte prosím follow, či už priamo na klub DišpuTALKS, alebo osobne na @robertmacej alebo @frenkysk.
Join in our rooms.
Link na klub: https://www.joinclubhouse.com/club/di%C5%A1putalks?fbclid=IwAR22C_JKcWqzuoxKDe70zxC2lDWVwr-x64o6m7G0gYYJFH6D3YOBAQAXPvA
Postrehy z dopravnej roomky:
Parkovacia politika sa neriešila 20 rokov. Riešiť sa musí a bezbolestné to nebude. Ide aj o politické rozhodnutie, ktoré je nepopulárne.
Sme na periférii Európy, minister dopravy nemôže urobiť skoro žiadne strategické rozhodnutie.
Prešov má geniálne riešenú malú stanicu. Tento potenciál takmer nevyužívame. Pritom čiastočne rieši aj parkovanie v centre.
Redukcia vlakov počas korony – 5 z 9 súprav na východe– zníženie intervalu je krátkozraké (napriek ekonomickým dôsledkom), pretože jednak skoncentruje viac ľudí na menšiu plochu a druhak znovu vyháňa ľudí z verejnej dopravy smerom k individuálnej. Niečo k tejto téme bolo aj v tomto článku: https://presov.korzar.sme.sk/c/22625116/zastarane-pantografy-zatial-opravia-postupne-ich-chcu-uplne-vyradit.html?ref=njctse
Ako dostať ľudí do vlaku? V tomto je Tomáš optimista, optika verejnosti sa začína meniť v prospech verejnej dopravy.
Rastú cyklotrasy, komplexná sieť by mohla byť do 3-4 rokov ako tak hotová.
Posunom vpred by bolo zlepšenie komunikácie úradov s verejnosťou. Úradníci majú často zviazané ruky a sú zavalení povinnou agendou – idú si svoje, ale z podstaty veci nie sú dopravní vizionári.
Pomohlo byť zriadiť novú organizáciu, ktorá by pripravovala dopravné návrhy a projekty a následne ich predkladala na ďalší schvaľovací proces. Išlo by o nezávislú agentúru, prepojenú so samosprávou. Podobný model ako „Men In Black“ primátora Bratislavy Matúša Valla, teda MIB – Metropolitný inštitút Bratislava.
Posilnenie kompetencií inštitútu hlavného architekta a hlavného dopravného inžiniera mesta je legitímna otázka.
Niektoré veci sa dajú vyriešiť za týždeň. Väčšinou drobnosti, ktoré zlepšia motoristom a chodcom život, iné si vyžadujú dlhší proces. Tie úradné procesy sú nevyhnutné, nedajú sa obchádzať, toto nie je cesta, ale treba ich poznať a vtedy sa dá viac vecí vybaviť skôr.
DPMP je dinosaurus, podľa jedného so zapojených diskutérov. Perspektívu má. Treba zosúladiť prepojenie ročného voľného lístka a rezidenčného parkovania.
Kedy bude reálna diaľnica Bratislava – Košice?
Aj na túto otázku zaznela odpoveď, presnejšie prognóza a celkovo bolo dopravných tém na východe viac, určite ešte roomku na túto tému urobíme.
Mali sme aj ďalšie parádne roomky – podcasty, fotografiu, hudobnú publicistiku (https://www.mojamuzika.sk/rozhovory/ako-je-na-tom-hudobna-publicistika-diskusia-na-clubhouse) a ďalšie super témy s hosťami, čo k nim majú čo povedať, pripravujeme.
Ďakujeme všetkým zúčastneným a pridajte sa ku nám na Clubhouse do klubu DišpuTALKS. https://www.joinclubhouse.com/club/di%C5%A1putalks?fbclid=IwAR22C_JKcWqzuoxKDe70zxC2lDWVwr-x64o6m7G0gYYJFH6D3YOBAQAXPvA