dnes je Piatok - 29. marec 2024 - Miroslav | zajtra Vieroslava

frenky.sk - homepage of Michal Frank

 

Ako som (takmer) spravil doktorát z prešovskej hudobnej scény

Nikdy neodovzdaný a nezverejnený článok pre Ta Take Town.

Michal Frank a Bohuš Hajduch
Michal Frank a Bohuš Hajduch
Keď ma oslovil Slavo Capek so „zadaním“ spraviť článok o prešovskom punku do časopisu Ta take Town*, hovoril som mu, že to nie je úplne ono, v čom som doma.

*Ta Take Town: https://www.facebook.com/TaTakeTown/

No súhlasil som, že to urobím, o Prešove, muzike, punku, subkultúrach... . A o tom, ako som sa vlastne k tomu dostal.
Keď som ho dopisoval, vôbec som s ním nebol spokojný, ale v hlave mi skrsol koncept, ako to urobiť.

Dopísal som vetu - už som bol v poslednom odstavci (je to tam priznané) - a napísal úplne nový článok.

Lepší.

Tento:
https://presov.korzar.sme.sk/c/22820661/presovske-90-roky-vyholena-knechtovej-hlava-sustaky-flanelky-a-kazdy-s-kazdym.html

Navyše Kristína Šebejová z Ta take Town k nemu vyrobila nádherné grafické stvárnenie.

Prvotne dokončený text nebol dobrý a bol príliš „narcisný“.

Ale bol dokončený, preto som sa rozhodol zverejniť ho pre otrlých aspoň tuto na mojej stránke.

Nech sa páči:

Ako som (takmer) spravil doktorát z prešovskej hudobnej scény

Idem si raz po moste ponad Torysu a v hlave mi skrsne nápad. „Budu doktor přes bigbít.“ Hneď som sa s touto myšlienkou začal v hlave pohrávať. Napokon všetko bolo inak. A vlastne nie, len to bolo ešte zaujímavejšie.

O čom tu píšem? Ako zástanca celoživotného vzdelávania som skrátka rozmýšľal nad témou malého doktorátu. Odrádzal ma výskum, ale v kritériách bolo, že výskum nemusíte mať, ak urobíte encyklopédiu. No ale kto by sa už piplal s encyklopédiou? Vtedy mi to doplo. Spravím encyklopédiu prešovských kapiel. Intenzívne som prežíval kvasenie v deväťdesiatych rokoch. Ako novinár som zachytil vlnu v roku 1998 na čele s IMT Smile, ktorá zmietla zo slovenského éteru nevkusnú „košickú“ (sorry, stereotypný poddžub) vlnu danceflooru. A mnohých týchto muzikantov som poznal osobne, veď Prešov malý, priznávam, že aj nejaké to pivko som s nimi vypil, prípadne čajíček mätový.

Nápad bol na svete, prihláška podaná. Aby som sa nezbláznil a obsiahol čo treba, ohraničil som si to na mne najbližšie obdobie 90. rokov 20. storočia.

Tým to haslo. No do toho sa mi stal banálny úraz pri bežkovaní, ktorý ma ale vyradil z bežného života. Potrhané skoro všetky šľachy v kolene, tri mesiace som sa učil chodiť, ďalšie tri denná rehabilitácia.

To bol čas presne pustiť sa do veľdiela. Volal som známym, prijímal som ich doma ako Kaddáfí, dokonca v štýle „back to 90s“ som aj zopár klasických listov napísal, ak to bolo najjednoduchšie riešenie. Medzi prvými prišiel ku mne na návštevu Ľuboslav Petruška, čo bolo super, lebo v ten moment som mal hneď 50 hesiel do encyklopédie a to sme v podstate zmienili len jeho kapely.

Skrátim to. Doktorom „přes bigbít“ som sa nestal. Encyklopédiu som síce dokončil, ale predložil som ju v odfláknutej verzii, keďže som už chodil (do práce) a negatívne posudky ma rovno a oprávnene zarezali.
Pustil som to z hlavy. Rigorózku som obhájil až o nejakých deväť rokov, ale to je iný príbeh. Už to nebola encyklopédia a už som to poňal poctivo, na konzultácie som chodil ako na klavír.
Volala sa Exogénne edukačné prostredie ako determinant vývoja prešovskej hudobnej scény.
(S výsledkom som bol napokon spokojný. Časom ju niekde tu zverejním, aby bola dohľadateľná.)
Vlastne, istý presah tam teda bol, ale ako vravím, iný príbeh.

A medzitým, aby som zužitkoval nazbierané heslá z encyklopédie, začal som písať na popud kamarátov z PIS.sk blog (také slovo ešte neexistovalo) a každý týždeň som pridal na ich portál jednu kapelu*. Postupne k nim pribúdali ďalšie mimo 90s.

*Link: https://pis.sk/clanky/frenkyho_hudobna_encyklopedia/

A už sa to nabaľovalo. Jana Pitková rozbehla súťaž Liverpool, ktorá bola obrovským fenoménom, ešte stále nedoceneným, minimálne ako Rocková liga (raz o tom napíšem, možno aj tu, ak bude záujem). Vyrástla nová silná generácia umelcov. Skúsená sa usadila hore a už nezišla do údolia. Do povedomia sa dostal fenomén „slovenský Seattle“ (o tom už písať nebude, stačilo) a ten už je tu navždy, aj Wikipedia ho registruje. Prišli filmári. Pri natáčaní dokumentu o sídliskách (a kapelách) sme sa skamarátili s Janom Stračinom a spravili sme spolu ďalšie tri projekty.

Učaroval mu tento prešovský kultúrny fenomén. Či už punkáči zo Švábov, ktorí boli predobraz nášho celovečerného televízneho (nehudobného) dokumentu Svojskí mladí, staršia generácia muzikantov na čele s Milanom Országhom (objavil sa v 3 zo 4 našich projektov) a vlastne celá muzikantská komunita, ktorú sme sa snažili dostať do celovečerného Bars dobrého filmu.

Vďaka nožu na krku (premiéra na festivale POcity film) sme ho (teda Jano, aby som bol férový) stihli dostrihať. Chvíľku sme robili drahoty (teda Jano…) a potom sme ho (teda…) dali na youtube, voľne prístupný každému. Punkové natáčanie, punkový prístup, tak aj punkový výstup. Veď si to keď tak kuknite…

K tomu sa dá pripočítať písanie pre Korzár a môj web, občasne i pre odbornejšie hudobné časopisy, besedy, účasti v porotách či nejaké relácie v rádiu (hlavne teda Korzovanie na Rádiu Prešov s Milanom Országhom) a podobne.

No a takto nejako vznikla povesť o hudobnom publicistovi, to ale nebol úplne môj cieľ. Tým bol nápad stať sa doktorom „přes bigbít“. Veľa vecí mi ušlo, napríklad celá drum ´n ´bass scéna, ako ma správne upozornil Peter Medviď, jeden z mnohých dobrých duchov prešovského umeleckého sveta. No pripúšťam, že za tie roky viem dosť nepodstatných informácií o nepodstatných lokálnych veciach. No bavilo ma to celý čas. Koncerty, kamaráti, výlety i nejaké tie opice. Aj v práci som to občas využil a zaujímavé veci trochu spropagoval.

Jeden z mojich najlepších kamarátov Edo Kopček prirovnal moje pôsobenie na prešovskej hudobnej scéne k tej veveričke z doby ľadovej. Pre celkový dej je nepodstatná, ale furt sa tam nejako objaví. Celkom trefné, ani Miloš Zeman by sa taký bonmot nehanbil.

A to je všetko. Slavo ma popýtal, či nenapíšem niečo o mojej encyklopédii a o punkáčoch. A ja že o punkáčoch a ich subkultúre až tak veľa neviem, fungoval som len so Strechou a tá bola deväťdesiatkový mix, nie čistý punk. Zákonite som sa dostal aj Poďme do práce a ešte k punkáčom zo Švábov. Na Strechu nadviazala Šarišská nátierka, mňamka, a nehynúci slávu majú pre mňa punkové Heľenine oči. A tým môj výpočet končí. Potom som myslel, že napíšem o 90. rokoch v Prešove.

Tie si to zaslúžia. Dnes už to vieme, s odstupom času. Ale zatiaľ sa mi to nepodarilo. Dávam si to ako záväzok do budúcnosti. Ale dodnes milujem piesne kapiel Zlý svet, Nonsense, ale aj Helioru, Záhrady, či Kathegoris muflon. Raz sa k tomu dostanem a spíšem to pre mladšie ročníky. Vtedy sme ani netušili, akú legendárnu éru zažívame. Čo je prirodzené. Pamätáte si napríklad na flanelové košele?

Takže som zadanie nesplnil a namiesto toho som napísal o sebe. Takmer štvrťstoročie píšem o iných a asi sa teraz vo mne nejako vzbúril pretlak narcisizmu. Tak prepáčte. Je mi to ľúto. Zrejme to bolo z rešpektu pred Ta Take Town. Sledujem, čo robí Kristína so Slavom od začiatku a oni si ani neuvedomujú, čo ich činnosť vlastne znamená. Zachytili veci, ktoré iní nezachytia. Pre novinárov málo aktuálne, pre historikov príliš súčasné, pre iných príliš banálne. V skutočnosti sú to presne tie podstatné a zlomové veci, ktoré robia identitu a genius loci tohto mesta a jeho ducha, v dobrom ich zlom. A o ich dôležitosti či banalite rozhodne čas. A tak to má byť.

... ... ... ... ..toľko článok, ktorý skončil (takmer) v koši a pre Ta Take Town som napokon dal tento:
https://presov.korzar.sme.sk/c/22820661/presovske-90-roky-vyholena-knechtovej-hlava-sustaky-flanelky-a-kazdy-s-kazdym.html

Foto: Erik Wittner/PKO.
Na fotke som ako moderátor na diskusii v PKO o prešovskej hudobnej scéne s Bohušom Hajduchom z kapely Papyllon 19. 6. 2021.
https://happeningnext.com/event/diskusia-o-pre%C5%A1ovskej-hudobnej-sc%C3%A9ne-eid3a07u22qbm
Na túto tému sme dišputovali aj na Clubhouse, v čase, keď ešte frčal: https://www.mojamuzika.sk/rozhovory/ako-je-na-tom-hudobna-publicistika-diskusia-na-clubhouse
Link na blog Ta Take Town: https://dennikn.sk/autor/ta-take-town/

 
31.1.2022 | Pridal: Michal Frank | Reportáže | čítané: 1697 krát | Zdieľať |  
Strecha
Michal Frank
Michal Frank facebook

© Copyright 2000 - 2010 Michal Frank
Design & engine by Vádium s.r.o. 2010 | powered by Tesmur:CMS